Brev:
Grød eller erstatning?
18. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Grød eller erstatning?
Kære Helen
Siden sidst har vi arbejde på at øge min mælkeproduktion, og også fået en mere tilpas pige om aftenen, så det er godt. Hun brokker sig stadig ved brysterne indimellem, og jeg fornemmer, at hun sagtens ville kunne spise mere. Om natten er hun også mere urolig, end hun tidligere har været, og der bliver kortere og kortere mellem amningerne.
Vores sundhedsplejerske har lige været på besøg og vurderede, at vores datter har taget på, som hun skal og at hun følger sin kurve, der ligger lige under "normalen". Min plan er fortsat at lægge hende til både når hun vågner og når hun skal puttes i håb om at det er nok til at holde amningen kørende fuldt ud lidt endnu, men hvis det ikke lader sig gøre går mit spørgsmål på, hvad jeg så skal give hende. Skal jeg give modermælkserstatning eller begynde med lidt grød (jeg tænker enten ris eller majsgrød eller Den gode grød" fra Aurion).
Jeg vil gerne kunne amme så lang tid som næsten muligt, og er bekymret for, om amningen går i vasken ved, at jeg begynder at give sutteflaske, hvor hun ikke skal arbejde så meget for at få noget ud. Omvendt tænker jeg på, om det er for tidligt at give grød nu. Jeg ved godt, at det må introduceres et sted mellem 4-6 mdr. Hun er lige netop blevet 4 måneder, så det er lidt tidligt, synes jeg. Vi har holdt øje med, om hun udviser interesse for vores mad, og det gør hun, men det er ikke sådan at hun nærmest sluger det med øjnene, mere bare almen nysgerrighed, som hun udviser med alt omkring hende lige nu. Hun kommer stadig kun af med noget en gang om ugen - nogle gange hver 14. dag eller derimellem, men aldrig hyppigere.
Er hendes mave mon gearet til grød? Hvad tænker du, der vil være bedst? Flaske eller grød? Og hvis grød - hvornår kan jeg så med fordel starte ud - skal jeg forsøge at strække tiden med ren amning lidt endnu?
De venligste hilsner fra
Karina